vrijdag 9 april 2010

“Leeg, glad en hijgerig” versus “een scherp boek”

‘Een recensent, dat is een man, die alles weet maar zelf niets kan.’
(Ernst von Wildenbruch, 1902)


Ja, uit zon citaat blijkt wel dat ze het een eeuw geleden al wisten: recensies, hé, wat moet je ermee? Zijn ze goed – goed doordacht – dan heeft een schrijver er heel wat aan, zeker een debutantje. Je steekt er wat van op, baalt dat je niet beter bent, niets aan de hand. Zijn de recensies ook nog eens positief, dan – o – dan vult de borst van de schrijver zich met liefde voor de recensent in kwestie.

Bewondering, het mooiste liefdeslied.

Maar u begrijpt het: in mijn borst valt geen greintje liefde te bespeuren. In elk geval niet voor de eerste recensent die mijn debuutroman onder handen nam, en gelijk vermorzelde. Dat deed ie inmiddels twee weken geleden, maar ik ben er nog steeds niet goed van. Ik zeg u: een slechte recensie kan de gezondheid ernstig schade berokkenen, met een sip lipje als symptoom.

De Leeuwarder Courant, 26 maart:


Ik vermoed dat deze meneer – ik noem hem Nelson Harmkes – ‘Arty-farty’ niet heeft uitgelezen. (Dat moet me natuurlijk al het zwijgen opleggen: niets zo erg als een recensent die niet eens tot de laatste bladzijde raakt.) Waarom ik dat vermoed? Omdat de eerste helft van mijn roman absoluut leeg, glad en hijgerig is. Dat was de bedoeling. De kant van de kunstwereld die ik beschrijf, ís leeg, glad en hijgerig. Pas daarna gaat het kantelen, wordt het rustiger, komt het goed – literair gezien dan.

Beteuterd stuurde ik de recensie door naar mijn drie-eenheid: lezer (Frans), redacteur (Thomas) en vader (papa).

Frans mailde terug:
‘Ik sla het boek even open en zie meteen de zin “Het zwembad ligt er sfinxachtig bij, alsof de wereld nooit een moment zonder dit zwembad heeft gekend.” Mooi en niet glad of hijgerig!’
Thomas mailde terug:
‘Who the hell is Nelson Harmkes??? Waarschijnlijk een geborneerde, humorloze, trage, zweterige, zwatelende, zanikende zestiger. Het melamine-schandaal een “incidentje”? Charlotte's goodwill-werkzaamheden “hippe gedragingen”? Deze man is te dom voor dit boek.’
Papa mailde terug:
‘Nelson Harmkes is de zoon van Nelson Harm. Leeft in de schaduw van zijn vader in een plaggenhut met strooien dak en is er nog nooit in geslaagd een boek te schrijven. Dan is ie maar recensent geworden.’
Zo.

Ik laat de beste man (die me - nu ik die reacties herlas – toch vooral vult met medelijden) trouwens anoniem. Ik weet niet zo goed waarom. Misschien omdat ik hem niet heb gevraagd of ie afgekraakt wilde worden.

Hmm.

Nu het goede nieuws: hij heeft helemaal geen gelijk, maar Maarten Asscher, invloedrijk directeur van de Athenaeum Boekhandel in Amsterdam, wel. Die mailde immers het volgende, via mijn goede vriend Frans:
On 17/03/10 14:57, “Maarten Asscher” (via “Frans Goddijn”) wrote:

Dag Frans,

Scherp boek, hoor, van Emily Gordts. Ik heb het pardoes bijna uit gelezen, gisteravond, wat op zich al een compliment is (want een mens heeft al zoveel boeken klaarliggen). De types uit de kunstscene worden pijnlijk scherp neergezet, zonder dat ze louter typetjes worden. Zijn er al plannen voor film of tv? Hoe dan ook, succes aan de auteur, en een vrolijke presentatie gewenst op de 22ste (waar ik helaas niet bij zal zijn).

Groet,

Maarten

P.S. Wij hebben het boek bij aanbieding besteld, dus het zal hier zeker liggen!
Of, om nog maar eens een Duitser aan te halen die ik alleen via citaten.net ken:

‘Wij houden het meest van ervaringen die onze meningen bevestigen.’
(Sigmund Graf, ergens tussen 1899 en 1979)



Maarten, dank.

7 opmerkingen:

Frans zei

You have fans in high places!

Alexandra zei

You win some, you lose some - that's life! But people are still writing about you, that's a good thing!

x

Leon zei

Nou, nou, nou, kritiek kunnen verdragen hoort bij het vak, meiske, ook als die kritiek misschien niet zo welgevallig is ;-)

B zei

Ik ben een beetje beschroomd om wat op "papier" te zetten voor u, mijn pen schrijft niet zo vlot als de uwe.

Uw boek heb ik op 2 avonden uitgelezen en zeer geapprecieerd, ik ben ook eventjes op uw blog gaan kijken, ik begin zelfs al uw stijl te herkennen, en ervan te houden.

Doe zo voort, de Leeuwarder courant hoort volgens mij in de prullenmand.

Vie Blonk zei

Ik had het geluk Arty-farty te lezen na een tijdje geen boek aangeraakt te hebben. Dat betekende dubbel feest: weer lezen en dan gelijk zo'n boek dat je vanaf het allereerste begin in een andere wereld brengt. Geen fraaie, maar wel een zeer gemaakte en toch herkenbare wereld. Arty-farty zelf is net zo vermakelijk als de bizarre wereld waar het in speelt. Bij het eerste hoofdstuk heb ik hardop moeten lachen, bij de latere hoofdstukken heb ik dikwijls gedacht dat ik kramp in mijn tenen zouden krijgen van het krommen. Rake karakterschetsen, herkenbare gedachtenspinsels en toch een verrassend plot. In één woord heerlijk!

JJ vd Hout zei

Dale Carnegie in "How to win friends & influence people" (>15 miljoen verkochte exemplaren):
"Any fool can criticize, condemn and complain - and most fools do."

De criticus is echter vergeven: ik herhaal maar: "I have enough trouble overcoming my own limitations without fretting over the fact that God has not seen fit to distribute evenly the gift of intelligence."

Ben Salemans zei

Hoi Emily,
Ik had een column van jou in NRC Next gelezen die ik wel leuk vond. Daarbij stond vermeld dat je een (debuut)roman Arty-Farty had geschreven. Dus dat boek gisteren maar eens gekocht. Nou, ik heb het in één ruk, een ruk van ongeveer 5 uur, uitgelezen - na afloop van Zomergasten met Paul Verhoeven. Dat kan ik niet van veel romans zeggen. Heerlijk om te lezen. Echt van genoten. Trek je niks aan van zeikkritieken... Zeker jij; je weet toch hoe het kunstwereldje in elkaar zit?
Groetjes van Ben Salemans