vrijdag 8 mei 2009

De gezellige kwebbelhomo

Ik had ‘m: de titel voor mijn roman. Ik was namelijk misnoegd over de titel die in mijn contract staat vermeld. Kom nou, NOG NIET VASTGESTELD bekt niet bepaald lekker, toch?

Een titel moet: origineel zijn, het brein in gang zetten, bij ‘t verhaal passen, een beetje geinig zijn. Na lang wikken en wegen met woordjes en uitdrukkingen had ik ‘m.

Gelijk knalde ik er een e-mail uit.

Van: Emily
Verzonden: woensdag 6 mei 2009 15:33
Aan: Thomas
Onderwerp: Titel

Ik dacht aan de volgende titel trouwens: "Ik, zei de gek". Wat denk je daarvan?

Helaas kwam ie niet helemaal aan, die mooie titel van me.



Van: Thomas
Verzonden: woensdag 6 mei 2009 15:35
Aan: Emily
Onderwerp: RE: Titel

Hmmm. (Zuinig gezicht.) Doet me denken aan een
boek met moppige anekdotes van Albert Mol of zo…




Van: Emily
Verzonden: woensdag 6 mei 2009 15:41
Aan: Thomas
Onderwerp: RE: Titel

Wie is Albert Mol…? :(

Van: Thomas
Verzonden: woensdag 6 mei 2009 15:46
Aan: Emily
Onderwerp: RE: Titel

Een gezellige kwebbelhomo, bekend van de Nederlandse tv van twee
decennia geleden.

Kijk, heb ik weer. Perst een kwebbelhomo zich tussen mijn mooie titel en mij. Wat is dat toch? Alleen “Ik” was geen optie. Dat zou te veel aan “Ik Jan Cremer” doen denken. En JP is Jan Cremer niet.

Trouwens, over JP gesproken, daar kreeg ik ook al last mee. Nogal wat Hollanders associeerden “JP” met die andere JP. Belachelijk! Ik hield voet bij stuk, want sinds wanneer heeft Balkie een patent op zijn initialen? JP werd geboren voordat Balkie de brave baas der Nederlanders werd. En als mijn boek goed genoeg is, wordt die associatie na de tweede alinea weggedrukt door de enige echte JP – die van mij.

Maar ja, die titel. Die is toch wel heel belangrijk. Doet “Ik, zei de gek” u ook denken aan Albert Mol? Ik hoop het niet, want ik vind ‘m leuk. De titel, dan, niet Albert Mol. Kwebbelhomo.

2 opmerkingen:

amvdveer zei

Door die associatie met Albert Mol, moet ik weer meteen aan Robijn Intensief denken. Maar dat is weer een andere kwebbelhomo. Maar bij je titel dacht ik daar niet aan, maar wel aan een oude manager van mij die 'En ik, zei de gek' zei als ze stoere verhalen vertelde over haar bezoek aan de Raad van Bestuur met haar voeten op tafel.

Titels zijn lastig. Vind je hem zelf wel leuk genoeg?? Zo wel, hoef je hem toch niet te toetsen??? ;-)

Mike's Webs zei

Ben er niet kapot van, maar goed het is jouw boek natuurlijk. Dacht overigens niet meteen aan Albert Mol, dus dat scheelt weer :)