maandag 2 november 2009

De doem van de deadline

Steeds vaker vraag ik me af hoe mijn leven eruit zou zien als 1 december 2009 een doodgewone dinsdag was.

Tot en met september werkte ik officieel op dinsdagen en donderdagen aan mijn roman; de rest van de tijd schreef ik voor vaste en losse klanten. Columns, brochures, persberichten, nieuwsbrieven, online content en zelfs een boekie tussendoor. Omdat ik me daarmee wel kan amuseren. En bovendien moet ik toch ergens mijn bankrekening mee vullen, anders lijkt ze zo… leeg.

Nu is de bankrekening zodanig gevuld dat ik me sinds een maand op het schrijven kan richten, toch zeker tot het einde van het jaar. Dat doe ik niet (ik heb twee vaste klanten die ik aan de kant kan noch wil zetten), maar het idee is mooi. In de praktijk werk ik een dag of vier per week aan Arty-farty. Het vlot, maar niet heus: vlotten is volgens de Van Dale ‘zonder haperingen, gemakkelijk of voorspoedig verlopen’.

Dat is dus niet het geval. Jezus, wat valt het schrijven van een roman me zwaar. Ik doe niets liever dan schrijven. Schrijven is zo ongeveer het enige naast sex, drugs & rock ‘n’ roll dat mijn geestje kan verlichten, maar het schrijven van een roman... tja, ik kan het niet anders zeggen: het verzwaart me. Ik ben minstens tien mentale kilo’s aangekomen sinds ik met het grote boekproject begon. Ik ben, geloof ik, te kritisch. Of ik doe te moeilijk, weet ik veel.

Waarom? O, dat weet dit meisje dan wél weer: door de deadline. De verdomde, verbliksemde, verdoemde, verdraaide, verduivelde, vervloekte deadline (met dank aan synoniemen.net). Zo nu en dan vraagt men mij of ik de deadline niet vergeet. Eh, nee. Hij valt op 1 december, en geloof me, hij valt elke dag een paar keer op mijn hersenpan, als een krom krantenbericht op een nuchtere maag.

Ik overdrijf. Bovendien is de deadline mijn eigen schuld. Ik wilde een deadline. O, wat wilde ik graag een deadline. Nietwaar Thomas, weet je het nog? ‘Geef me een deadline,’ smeekte ik, ‘ah toe, geef me een deadline, dat werkt als een stok achter de deur!’ Mooi niet, wijffie. De deadline is zo’n forse, knoestige stok gebleken, dat ik op slechte dagen niet eens meer in de buurt durf te komen van de deur.

Dus: wat als ik geen deadline had? Wat als ik het leven van een vrije bij leidde? Julia Cameron, door wiens The Right to Write ik me af en toe laat verleiden, vraagt het zich blijkbaar ook weleens af:

‘If we didn’t have to worry about being published and being judged, how many more of us might write a novel just for the joy of making one? Why should we think of writing a novel as something we couldn’t try – the way an amateur carpenter might build a simple bookcase or even a picnic table? What if we didn’t have to be good at writing? What if we got to do it for sheer fun?’
Het zijn mooie 'creative writing'-vragen. En o, wat wil ik haar geloven, die dartele dame met de dichterlijke naam. Maar het antwoord doorsplijt zelfs de wolligste Amerikaanse wolk: ‘Nothing would happen, Mrs Cameron, nothing at all.’ Er valt geen speld tussen te krijgen. Want wat heb ik de afgelopen 28 minus 1 jaar nou precies geproduceerd, qua fictie, waar ik nu nog trots op kan zijn? Juistem: noppes. Dus misschien moet ik mezelf maar even, heel hard en genadeloos, de volgende vragen stellen:

‘If you didn’t have to worry about being published and being judged, would you write a novel just for the joy of making one? What if you just stopped thinking so much, huh? How about shutting the fuck up and getting on with it? What if you actually started finishing that damn novel of yours? And no, it’s not sheer fun. Then again, did anyone ever tell you it would be?’

6 opmerkingen:

Leon zei

Misschien moeten die uitgevers gewoon wat onverbiddelijker zijn: 'als het op 1 december niet klaar is, geven we het niet uit!' Maar alle gekheid op een stokje (achter de deur), ik ken je langer dan vandaag; da kom allemaal goe...

Huibert zei

Nobody said it was eeeaaasy! Gooi die klanten voor een maand het raam uit zou ik zeggen. Ze komen echt wel weer bij je terug en zo niet wat dan nog? Je hebt zo weer nieuwe klanten met jouw netwerktalent. Zet 'm op Edgy en maak het niet moeilijker voor jezelf dan het is!

Anoniem zei

Goeie blog weer!

Ik heb hier op mijn mooie Mies van der Rohe-stoel al maanden The Artist's Way liggen van diezelfde Julia Cameron.

En dat ligt daar, en ligt daar.

En na het lezen van de inleiding en basisprincipes heb ik het tevreden en ambitieus klaargelegd voor het moment waarop ik aan 'haar' 12 weken wil/ga beginnen.

Maar het ligt daar al maanden.

Dus ik denk dat je helemaal gelijk hebt. De roem van de deadline, derhalve.

Anoniem zei

Nog even volhouden!
Wat ben ik benieuwd naar het resultaat zeg.
Maar je houdt na het verschijnen van Arty-farty toch niet op met hier te bloggen? Dat zou véél te jammer zijn. Héérlijk vind ik je
schrijfsels.

Emily Gordts zei

@Leon Wat een vertrouwen in mij! Je bent een lieverd... :)

@Huibert Je hebt helemaal gelijk. Maar 'nee zeggen' is soms zo moeilijk... Misschien moet ik gewoon opbellen en zeggen: "Tja, ik kan er niets aan doen, maar Huibert zegt dat ik jullie uit het raam moet gooien. Dusseuh, doei!" Hihi.

@Anoniem1 The Artist's Way... Ik ga 'ns kijken. As for you: maandag beginnen, en de deadline is 12 weken later!!! ;)

@Anoniem2 Wat een ontzettend lief woordje... Ik weet niet wie je bent, maar you made my day!! En wees gerust: ik ga juist méér bloggen als Arty-farty af is. Ik denk erover om weer een dagelijks weblog te beginnen. Alles wat over het boek gaat, belandt dan op dit weblog - dus dit blijft sowieso bestaan! I'll keep you posted...

Dank voor jullie bemoedigende reacties!!!!

Frédérique zei

Lieve Em,

Een beetje laat maar da's altijd beter dan nooit zeggen ze! Mijn beloofde (en beetje lange) reactie:
Als ik je blogs zo allemaal lees dan heb ik het gevoel dat een boek schrijven veel weg heeft van een baby krijgen... Zo heb ik het althans ervaren: Je weet al van kindsaf dat je een baby (of in jou geval een boek) wilt, je hebt het gevoel dat je er goed in zal zijn, dat voel je gewoon. En als je na al die jaren van verlangen iemand vindt die je daarin wilt steunen dan ga je er voor, maar toch enigzins met wat angst voor het onbekende. Maar zwanger worden lijkt niet zo makkelijk als gedacht. En eens zwanger besef je dat het niet allemaal rozengeur en manenschijn is, die bolle buiken zijn niet zo mooi en schattig en het urenlange kotsten hangt je letterlijk de keel uit! En na maanden afzien, vloeken en tientallen wc-bezoeken per dag later denk je blij te zijn als ie er eindelijk uit mag. Maar dan heb je niet gerekend op die verdomd pijnlijke bevalling. Uren aan een stuk zwoegen en zweten, puffen en roepen, schreeuwen om hulp en verlossing... Als je op een punt komt dat je jezelf overtuigd dat kleine mormel het leven zuur te maken omdat ie blijkbaar de striemen, verzakkingen en putten niet genoeg vindt maar het ook nog nodig acht je compleet open te scheuren... dan wordt die kleine, hulpeloze baby plots in je armen geduwd. Hij is er, eindelijk, en je weet dat alles wat je doormaakte het waard was, je weet dat dit je leven verandert, je weet dat het goed is. En weet je wat? Je zou het zo opnieuw doen, een tweede, een derde keer zelfs...
Nog enkele weken puffen dus, dan nog even persen en afzien, en dan is ie er. Jouw boekie! Nu alvast van harte gefeliciteerd! xxx Fré