woensdag 17 maart 2010

MIJN BOEK IS BINNEN!!!!

Gisteren om 16:57 stuurde die lieve Marketing-Madelon van De Bezige Bij/Thomas Rap mij een mailtje.

‘Hoera!’ begon Madelon.
Hoera? Hm. Hoera dan maar!
‘Je boek is binnen!’
Mijn boek was binnen?
‘Het ziet er prachtig uit!’
Mijn boek was binnen?
‘Gefeliciteerd!’

MIJN BOEK IS BINNEN!!!!

Dat mijn boek zou binnenkomen – een stuk of tweehonderd kloontjes, knus verpakt ter adoptie door deze of gene – wist ik al. Maar zo snel? Ik had het blijde nieuws ten vroegste op donderdag verwacht. Hoog tijd om mijn uitgever te bellen. Hans Nijenhuis is immers altijd op de hoogte van alles; heerlijk is dat.

Hans nam meteen op – ‘Émily Gordts,’ jubelde hij in zijn typische vrolijkheid, ‘Háns Nijenhuis!’ – en gniffelde toen hij mijn hysterie opmerkte. Die Madelon toch; ze bleek Uit De School te hebben geklapt. ’t Schijnt traditie te zijn dat de redacteur ‘zijn’ auteur belt, en dat de rest van de uitgeverij tot dan moet zwijgen. En mijn redacteur was gisteren niet op kantoor. Kortom: ik moest geduld hebben.

Ik had geduld tot 9:37 vanochtend. (Best knap, al zeg ik het zelf.) Toen belde ik Thomas. (Hij is de beste redacteur van de hele wereld, for the record.)

‘Wanneer bél je me nou?’
‘Hoezo, wanneer bel ik je nou?’
‘Mijn boek! Mijn boek is binnen!’
‘Ik start net mijn computer op, ik b–’
‘Is het leuk geworden?’
‘Prachtig. Het ligt hier op mijn bureau. Ik zie het nu ook pas.’
‘O ja. Maar is het leuk?’
‘Je hebt het nog niet gezien?’
‘Ik moest wachten!’
‘Het is fantastisch.’
‘Ruikt het lekker?’
‘Het ruikt heerlijk.’
‘Mag ik komen?’
‘Je mag komen.’

Ik kwam, ik zag, ik viel in katzwijm.


Hans Nijenhuis (links) zet het display nog snel even goed...
Thomas van den Bergh plaatst het boek in fotogenieke positie...
En Emily Gordts, tja, die...


... die probeert NIET AL TE TROTS te kijken,
maar DAT LUKT VOOR GEEN METER!!!


Arty-farty, nog acht nachtjes slapen en dan kunt u ’m kopen!!! Zestien euro vijftig, lieve lezer! Wat is nou zestien euro vijftig voor een boek dat je als een schilderij aan je muur kunt hangen? Kan ook prima fungeren als onderzetter op uw koffietafel! En koopt u er pakweg dertig, dan is het opeens een bijzettafeltje. Ik bedoel maar...

4 opmerkingen:

Viktor Frölke zei

Gefeliciteerd. Gewaagd, zo'n Engelstalige titel. Weet u moeder wat het betekent? Ik vraag dit omdat ik mijn moeder de titel van mijn boek toch nog wel eventjes moest uitleggen, tot mijn niet geringe verbazing.

Emily Gordts zei

Tja, Viktor, mijn moedertje wist het wel. Maar dat mag niet betekenen dat het géén gewaagde titel is. 't Is gewaagd, yes indeed. Echter: is gewaagd slecht? Slecht voor de verkoopcijfers, misschien. Maar als dat m'n motivatie zou zijn... Hm.

Bert de Bruin zei

Emily ik ga dit weekend je boek lezen.
Wil je de foto van ons naar mij mailen?
m.v.g.
Bert de Bruin
Brasserie Keyzer

Anoniem zei

Lieve Emily
Je boek in een keer uitgelezen.
Weer een hoop nieuwe woorden geleerd.
Leuk geschreven en lekker te lezen
Gefeliciteerd en op naar je tweede boek.
Kus Bert.