maandag 8 december 2008

Subsidie 2.0

Tussen de soep en de patatten door leerde ik gisteren dat Tchaikovsky (u weet wel, de Russische notenkraker die nu 168 jaar oud zou zijn) werd on-der-hou-den. Naar mijn mening is dat een zeer begerenswaardige positie. Wie wil nou niet onderhouden worden?

Ik heb het niet over de eega-eego relatie. We weten allemaal dat vrouwen niet horen te teren op het geld van hun venten. En omgekeerd natuurlijk. Dat vind ik ook! (Hoewel ik moet toegeven dat ik gaarne te pas en te onpas gefêteerd word. Je bent verwend of je bent het niet.)

Nee, het gaat hier om de band tussen patronus (geen Potter-variant) en clientes. Eerstgenoemde onderhoudt laatstgenoemde, gewoon, for the sake of art! Lekker, toch? Dat is pas subsidie. Ik wou dat ik zo'n geldschieter had. Want na een maand ex-loonslaaf merk ik al hoe het creatieve luikje in mijn hoofd steeds wijder open staat. Kom maar op met dat geld! Dan hoef ik het niet meer te verdienen en kan ik gaan produceren! Aan de lopende band, jongens!

Net als Tchaikovsky. Man, wat had die jongen een fijne patron! Nadeshda von Meck heette ze. Mevrouwtje фон Мекк werd zelf eerst onderhouden door een treintycoon (het is haar gegund; ze baarde 18 kindertjes) maar in 1876 werd ze weduwe van de bovenste plank. Twee jaar later kon Pjotr (toen 38) zijn baantje als professor aan het conservatorium van Moskou opgeven: Von Meck besloot hem jaarlijks zesduizend roebel toe te stoppen. Dat schijnt vijftien keer zoveel te zijn als de fooi waarmee een ambtenaar zijn gezin in leven moest houden. In elk geval was het veel: Von Meck ontving de ene dankbrief na de andere. Zodoende hield de roebelregen wel veertien jaar aan. Nou, ik zou er ook mooi van gaan musiceren, echt wel.

Tegenwoordig zijn ze schaars, die patronnekes. Clientes moeten al lang client zijn voordat ze dollartekens mogen ontwaren in de ogen van Moedertje Staat of andere Moedertjes. Van alle kanten wordt debutanten ten stelligste ontraden te debuteren. Alleen voor een tweede boek krijg je - als je geluk hebt - een zak(je) geld van het Fonds voor de Letteren: 'Debutanten kunnen eenmalig een stimuleringsbeurs aanvragen voor het schrijven van een tweede boek.'

Bij het lezen van zo'n zin kreunen mijn spaarcentjes. Werk dóór, sissen ze me toe, de bodem is nabij! Toevallig luisterde ik na mijn Tchaikovskiaans inzicht naar Q-music. Daar kan je momenteel 61.000 euro winnen (netto, zei de radiomeneer - NETTO). Het enige wat je hoeft te doen, is een geluid raden. Maar ja, dan moet je weer het geluk hebben om je winnende antwoord op de radio te mogen vertellen, na tig sms'jes en telefonische wachtrijen.

Mja.

Ik ga maar weer eens aan de slag. Al dat gedagdroom... Werken, kreng, werken!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ergens ook wel weer logisch dat het Fonds der Letteren alleen debutanten die aan een tweede boek werken een beurs wilt geven. Aangezien heel veel mensen in hun hoofd hebben ooit nog een boek te schrijven, hadden ze het geld niet kunnen aanslepen. Eerst maar eens bewijs van bekwaamheid, dan geld. Al zou zo'n suikertante zoals Von Meck mij overigens ook wel uitkomen.

Emily Gordts zei

Tuurlijk is het logisch... Veel te veel mensen willen romans schrijven. I know... Maar ja, dat belet mij er niet van om óók een roman te willen schrijven, hè!

Trouwens, die suikertante van Tchaikovsky was echt TOP. Ze weigerde hem te ontmoeten; ze schreven alleen brieven naar elkaar. Eén keertje schijnen ze elkaar per toeval tegen het lijf te zijn gelopen. Toen deden ze allebei alsof hun neus bloedde en maakten rechtsomkeert. Heerlijk toch? Here's your money, dude! Bye now! :)

Anoniem zei

Darling, wist je dat Tchaikovsky een nicht was (homosexueel dus)? Dat werpt wellicht een ander licht op deze 'onderhoudsbeurt'! Er zijn ook nu rijke dames die een soort schoothondje om zich heen hebben lopen in de vorm van een mannelijke vriendin (of vrouwelijke vriend, whatever...). Hoe dan ook: je komt niet in aanmerking!!

Jo zei

Hee wat een leuk stukje. Ik zou willen dat ook voor een debuut een subsidieaanvraag kon worden gedaan, daar Google'de ik op en zo kwam ik op je blog ;)
Ik ben vanaf volgende week weer ex-loonslaaf, en moet zeggen dat het afgelopen halfjaar het creatieve luik idd potdicht heeft gezeten. Maar ja, er moet toch brood op de plank komen... dus druk aan het solliciteren maar het ziet ernaar uit dat ik voorlopig niets kan krijgen. In dat geval ga ik van de gelegenheid gebruik maken om mijn debuut af te ronden. Kan ik daarna subsidie gaan aanvragen :D