maandag 2 februari 2009

Bibliobaby

Een paar dagen geleden – waarschijnlijk op het moment dat ik mijn honderdduizend kilo wegende snowboard in de Skiraum smeet (leren boarden maakt mij moe, lui en lastig) – werd in een Amerikaanse bibliotheek een baby geboren.

Het was negen uur lokale tijd, en het was een meisje. Persbureau AP meldde het nieuws op droogkomische wijze: ‘There wasn't time to look up any books on obstetrics before a woman gave birth in the Denver Public Library.’ Sariah Trevino – slechts achttien jaar jonger dan haar moeder – is nu een week oud.

Van de bibliotheekmedewerkers kreeg ze een bibliotheekpasje. Een bibliotheekpasje. Tja. Als het wurm geboren was in een (vliegend) vliegtuig, mocht ze haar leven lang gratis vliegen. Is dat een mythe? Ik vrees van wel; het is ongetwijfeld aan de luchtvaartmaatschappij om de pers al dan niet te halen met het uitdelen van een levenslang abonnement. Voor de ambitieuze hoogzwangeren onder ons: check in bij Jazeera Airways en baar je kind ‘in mid-air’. Dat mag vervolgens gratis vliegen tot zijn of haar achttiende. Doet Jazeera moeilijk, drop dan de naam Nancy Majdy. Komt het allemaal goed.

En toch koester ik meer sympathie voor Sariah dan voor frequent flyer Nancy. Een bibliotheek als geboorteplek, daar moet toch een fijn karakter uit voortvloeien? Een bijzonder, beletterd zieltje.

Of misschien niet.

We schrijven 2029, New York City. Lunch time @ KFCDonald’s. Sariah – single mom of two – staat in de keuken en neemt een hap van haar goatburger. Een vettige lok valt voor haar gezicht. In het meestal lege hoofd van haar beste vriendin A’shadieeyah, druk bezig met het frituren van geperste kipblokjes, borrelt een vraag op: waar is Sariah eigenlijk geboren? ‘Denver’, smakt Sariah. ‘Yeah, I was born inside the Public Library. No, seriously. My mom was, like, addicted to reading or something? I don’t know, she gave me away when I was two. But anyway, I was told that, like, as soon as I was born, she tore a couple of pages from an encyclopedia to wrap me up in them. Like a big fat donut or something! Maybe she hoped it would make me smart. I don’t know. But when I heard it, I was like, o my god! I mean, reading is lame!’

Geen opmerkingen: